Romanadvies voor bibliotheken II

Ik dacht mij het paradijs in de vorm van een bibliotheek.

Jorge Luis Borges

In deze dagopleiding leert u op een praktische manier om de kennis over auteurs en titels te actualiseren, waardoor u gemakkelijker romandavies kunt verstrekken. De deelnemers worden direct betrokken bij dit proces, maar op een speelse manier. Op deze wijze raken ze vanzelf vertrouwd met een aantal auteurs en titels van de verschillende genres. Deze interactiviteit maakt het geheel boeiend en zorgt ervoor dat de deelnemers ook een aantal doe-momenten hebben. Een basiskennis van de klassieke auteurs van een genre is handig, want de cursus bouwt hierop verder. Breed hoeft die kennis echter nog niet te zijn.

Inhoud
Deel I: beknopte theoretische inleiding op de literatuurgeschiedenis met als uitgangspunt het behandelde genre. Wanneer  ontstaat het populaire genre detectives en thrillers, waarom kwam derdewereldliteratuur in de mode, hoe groot is de impact van het medium film op boeken, enz.
Deel IIwelke aanwinsten moet men kennen? Welke andere auteurs zijn aanwinsten als iemand graag Agatha Christie leest? Of Jane Austen? Bestaat er altijd een duidelijk verschil tussen Literatuur en toegankelijke boeken? Welke onderverdelingen in subgenres bestaan er? Kun je een lezer ´opwaarderen´ via romanadvies?
Deel III: beknopte kennis van fictiebronnen (lezen.nl, lezen.be, literatuurplein.nl, bibliondatabanken, librarything, goodreads…)

Genres

De historische roman. Een genre dat een trouw publiek heeft.
Verfilmde literatuur. Vooral de prachtige BBC-verfilmingen creëren een nieuw lezerspubliek.
De cross-over of Young Adultroman. Begon het echt met Harry Potter?
Reisverhalen. Alleen voor avontuurlijke lezers?
(Auto)biografieën. Wat fascineert ons zo aan deze mensen.